SZKOŁA KSIĄŻNICE

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Planeta Energii - ogólnopolski konkurs edukacyjny 2012. - Lekcja 3

Email Drukuj PDF
Spis treści
Planeta Energii - ogólnopolski konkurs edukacyjny 2012.
Od łuczywa do żarówki
Jak to się dzieje?
Gdy zostaję sam
Czy możliwe jest?
Bezpieczne wakacje
Racjonalne korzystanie
Spotkanie z elektrykiem
Spotkanie z programistą
Ciasteczka bez prądu
Wizyta w Przedszkolu nr 9
Wycieczka do Elektrociepłownia
Mini muzeum
Stare urządzenia
Zajęcia dla przedszkolaków
Wizyta przedszkolaków z PM nr 9
Wszystkie strony

Lekcja 3 - „GDY ZOSTAJĘ SAM W DOMU”.

Kolejne zajęcia wynikające z udziału klas I - III w ogólnopolskim konkursie „Planeta Energii” miały na celu zapoznanie uczniów z zasadami bezpiecznego korzystania z prądu i urządzeń elektrycznych  oraz  uświadomienie ich o zagrożeniach wynikających z niewłaściwego postępowania z prądem i urządzeniami elektrycznymi.
Zajęcia rozpoczęły się zabawą orientacyjno – porządkową „Awaria”. Następnie wszyscy uczniowie zgromadzili się wokół stanowiska przygotowanego do przeprowadzenia doświadczeń. Chętni spróbowali samodzielnie zbudować prosty obwód elektryczny, który był pokazany na wcześniejszych zajęciach. Po udanych ćwiczeniach, dzieci obserwowały modyfikację prostego obwodu, poprzez dołączenie do niego grafitu znajdującego się na końcach ołówka, następnie dołączenie drewna  i innych przedmiotów wykonanych z różnych materiałów: metalu, aluminium, gumki, plastiku, złota czy srebra. Dzieci zauważyły, że nie w każdym przypadku żarówka się zaświeciła. Następnie  samodzielnie sprawdzały, które przedmioty znajdujące się na ławce przewodzą prąd. Doszły do wniosku, że prąd  przepływa nie tylko przez przewody, ale także przez różne przedmioty. Po ćwiczeniach praktycznych uświadomiono uczniów  o znacznie wyższym napięciu znajdującym się w gniazdku w porównaniu z baterią.  Poprzez zastosowanie jednej z metod aktywizujących „Burzy mózgów” uczniowie wymienili  bardzo dużo urządzeń domowych zasilanych elektrycznie. W zabawie „Zgadnij, co przedstawia rysunek?” wykazały się wspaniałą znajomością nazewnictwa  urządzeń elektrycznych.  Następnie  dzieci pracując w grupach dokonywały podziału odbiorników energii elektrycznej na takie, które mogą sami obsługiwać, oraz na te, których nawet w obecności dorosłych nie mogą obsługiwać. W kolejnej części zajęć wskazywaliśmy skutki, wynikające właśnie z niewłaściwego postępowania z urządzeniami elektrycznymi. Wspólnie wypracowaliśmy  zasady postępowania w przypadku porażenia prądem. Na korytarzu szkolnym odnaleźliśmy skrzynkę rozdzielczą oraz zwróciliśmy uwagę na znaki, jakie w pobliżu niej się znajdują.
Temat był bardzo interesujący, a ćwiczenia praktyczne przyczyniły się do bardzo dobrego przyswojenia  wiedzy o  materiałach przewodzących prąd.



Poprawiony: poniedziałek, 14 maja 2012 20:07