Lekcja 1 - „OD ŁUCZYWA DO ŻARÓWKI ENERGOOSZCZĘDNEJ”
W ramach udziału klas młodszych naszej szkoły w ogólnopolskim konkursie „Planeta Energii” 13 stycznia 2012r. odbyły się pierwsze zajęcia mające na celu propagowanie wiedzy o energii elektrycznej oraz zasadach bezpiecznego i oszczędnego jej używania. Uczniowie poznawali sposoby oświetlenia i różne źródła światła. Zaprezentowano uczniom świecenie świeczki, latarki, lampy naftowej. Wszyscy zwrócili uwagę na wydobywający się dym i wydzielający zapach nafty podczas oświetlenia klasy lampą naftową. W czasie zajęć dużym zainteresowaniem cieszyła się pogadanka połączona z pokazem ilustracji różnych źródeł światła. Wszyscy chętnie wypowiadali się na temat oświetlania mieszkań w dawnych czasach. Następnie uczniowie pracując w grupach, mieli możliwość sprawdzenia swoich wiadomości o kolejności stosowania różnych źródeł światła.
Punktem kulminacyjnym zajęć był pokaz różnego rodzaju żarówek oraz zademonstrowanie ich działania. Każdy miał możliwość porównania ciepła wydzielanego przez żarówkę tradycyjną z ciepłem wydzielanym przez żarówkę energooszczędną. Troszkę to potrwało, ale już teraz każdy wie dlaczego w mieszkaniach powinniśmy mieć żarówki energooszczędne. Dużą ciekawość (wygląd, kształt) wzbudziły żarówki halogenowe.
W dalszej części zajęć chętni uczniowie układali króciutkie wierszyki (dwuwiersze) o wybranych źródłach światła, a najmłodsi, malowali rysunki przedstawiające źródła światła. Wszyscy pracowali bardzo efektywnie, czego dowodem są ciekawe wiersze i piękne prace. Na uwagę zasługują niektóre wiersze, np.:
„Kaganku, kaganku, niewielki z kątkiem dzbanku,
Oliwę do ciebie wlewano i tak cię rozpalano”
„Świetlówka na świetlicy w szkole świeci,
By prace domowe w jasności odrabiały dzieci”.
„W moim pokoju stoi świeca,
Którą, gdy brak jest prądu mama zaświeca”.
„Żarówko, żarówko, świeć nam jak najdłużej,
Dzięki tobie możemy siedzieć wieczorami dłużej”.
„Do oświetlenia mieszkań najlepsza lampa halogenowa,
Która na mniejsze zużycie energii jest gotowa”.
„Na ulicy koło bramy
Dwie lampy sodowe mamy”.
W ramach tych zajęć uświadomiono uczniom zagrożenia, jakie wynikają ze składowania żarówek (zawierają szkodliwe substancje) i wskazano miejsca, gdzie można je oddawać.